Zacznijmy najpierw od najprostszej informacji, a mianowicie czym jest wyciąg do ćwiczeń.

Wyciąg do ćwiczeń to bardzo wszechstronne urządzenie, pozwala na przetrenowanie wielu partii mięśniowych. W zależności od tego, jaki wyciąg posiadamy, możemy trenować w pozycji siedzącej lub stojącej. Wyciąg górny jak i zarazem dolny świetnie rozwijają nasze plecy oraz ramiona.

Rodzaje wyciągów do ćwiczeń

  • Wyciąg jako dodatkowe wyposażenie ławki do ćwiczeń – z pewnością zastanawiając się nad takim urządzeniem jak wyciąg mamy już podstawowy sprzęt do ćwiczeń. Niektóre z ławek mają opcje doposażenie o taki wyciąg, może też całkiem chcemy zmienić naszą wyeksploatowaną ławkę, dlatego warto się zastanowić nad tym rozwiązaniem. W przypadku domowych siłowni jest to rozwiązanie bezinwazyjne.
  • Atlas do ćwiczeń z wyciągiem – rozwiązanie dla osób posiadających sporo miejsca jak i większy budżet. W przypadku atlasu mamy też dużo większą stabilność oraz dodatkowe możliwości poza samym wyciągiem, ponieważ możemy na nim przećwiczyć praktycznie całe ciało. 
  • Wyciąg montowany do ściany – montowany jest za pomocą kołków rozporowych, a jego linka porusza się po kółkach z łożyskiem. Mamy możliwość korzystania z wyciągu górnego jak i dolnego. Jedno z lepszych rozwiązań do domowej siłowni, rzadziej spotkamy się z takimi w klubach fitness, częściej goszczą tam wyciągi stacjonarne. Ponadto w tego rodzajach wyciągu jak i w tych montowanych do ławki, używamy wolnych ciężarów.

Przykładowe ćwiczenia przy zastosowaniu wyciągu

Jak w przypadku wolnych ciężarów, ćwiczenie na maszynach też wymaga odpowiedniej techniki. Szarpanie i niekorzystanie z pełnego zakresu ruchu nie da nam upragnionych rezultatów. Poniżej znajdują się przykładowe ćwiczenia, które warto wpleść w nasz trening, czyli:

  • Ściąganie drążka wyciągu górnego do klatki piersiowej – absolutna klasyka jeśli chodzi o ćwiczenia na wyciągu. Rozwija głównie mięśnie najszersze grzbietu, jest świetne szczególnie dla osób początkujących, którym nie tak łatwo jeszcze przychodzi podciąganie na drążku. Może być też alternatywą dla osób, które mają problem z kręgosłupem i nie mogą wykonywać ćwiczeń jak np. martwy ciąg.
  • Wiosłowanie w opadzie tułowia stojąc – ćwiczenie do którego wykonania potrzebujemy wyciąg dolny. Angażuje mięśnie proste, najszersze grzbietu oraz mięsień czworoboczny. Zdecydowanym plusem w wykonywaniu wiosłowań jest różnorodność chwytu jaki nas interesuje, ponieważ tylko od nas zależy czy chcemy wykonywać to ćwiczenie podchwytem, nachwytem, w wąskim lub szerokim uchwycie.

Podsumowanie

Zbierzmy wszystkie informacje, sprawdźmy, czy interesuje nas bardziej stacjonarny, czy przenośny wyciąg, a także czy chcemy posiadać górny i dolny, ponieważ w przypadku doposażenia ławek są warianty tylko z wyciągiem górnym.